فروشگاه فایل دانلودی

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

13 آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش آموز


۱۳آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش آموز

13 آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش آموز خلاصه ماجرای تسخیر لانه جاسوسی مقاله تسخیر لانه جاسوسی جاسوسی سال تسخیر لانه جاسوسی لانه ی جاسوسی

چکیده

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال ۱۳۵۷ شاهد روی کار آمدن دولت موقت به نخست وزیری مهندس بازرگان در ایران بودیم.

این دولت دارای اعضائی بود که عمدتا دارای گرایشات فکری غربگرا و متمایل به نظام لیبرال سرمایه داری غرب بودندوبه همین خاطر به دولت موقت لیبرال معروف گردید.

از آنجائی که دولت موقت سیاست تمایل به غرب را اساس کار خود قرار داده بود.
بنابراین از نفوذ ایدئولوژی کمونیسم و سوسیالیسم شرق به رهبری شوروی به داخل کشور میترسید.

بنابراین دولت موقت از آمریکا در خواست مبادله اطلاعات سری بر ضد شوروی را داشتند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال ۱۳۵۷ شاهد روی کار آمدن دولت موقت به نخست وزیری مهندس بازرگان در ایران بودیم.

این دولت دارای اعضائی بود که عمدتا دارای گرایشات فکری غربگرا و متمایل به نظام لیبرال سرمایه داری غرب بودندوبه همین خاطر به دولت موقت لیبرال معروف گردید.

از آنجائی که دولت موقت سیاست تمایل به غرب را اساس کار خود قرار داده بود.

بنابراین از نفوذ ایدئولوژی کمونیسم و سوسیالیسم شرق به رهبری شوروی به داخل کشور میترسید.

بنابراین دولت موقت از آمریکا در خواست مبادله اطلاعات سری بر ضد شوروی را داشتندو همچنین از آمریکا خواستند که فعالیت مستشاران نظامی آمریکا در ایران را تمدید کند.

این در حالی بود که این سیاست با شعار اصلی انقلاب اسلامی که نشئت گرفته از تراوش فکری پاک و ناب حضرت امام در سیاست خارجی ((نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی ))بود ،در تضاد کامل بود.

13 آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش آموز خلاصه ماجرای تسخیر لانه جاسوسی مقاله تسخیر لانه جاسوسی جاسوسی سال تسخیر لانه جاسوسی لانه ی جاسوسی

پیشنهادات اسناد یک تا شش جلد ۱۶ لانه جاسجویی

۱۳ آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش آموز

۱۳ آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش آموز

طبق اسناد شماره یک تا شش جلد ۱۶لانه جاسوسی، در یکی از ملاقاتها پیشنهادات ذیل از طرف دولت آمریکا به دولت موقت داده شد که در دولت موقت مورد بررسی قرار گرفت.

 

۱- ارتقای سطح روابط دیپلماتیک تا حد سفیر

۲- تمهید ملاقات با امام توسط دولت موقت

۳- توسعه پایگاه های خبری آمریکا در ایران

۴- جلب افکار عمومی نسبت به آمریکا و فرو نشاندن احساسات ضد آمریکائی

۵- استمرار فروش نفت از سوی ایران

۶- تشکیل احزاب ملی و اجازه فعالیتهای مربوط به حقوق بشر از سوی آمریکا در ایران.

اقدمات دولت موقت در راستای فراهم کردن بستر وابستگی ایران به آمریکا

۱۳ آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش آموز

۱۳ آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش آموز

دولت موقت در راستای فراهم کردن بستر وابستگی ایران به آمریکا اقداماتی را نیز انجام داد که از مهمترین آنها عبارت بودند از:

  ۱- لغو بسیاری از قراردادهای نظامی

  ۲- انتقال نظامیان به محل سکونتشان

  ۳- پیشنهاد پس دادن هواپیماهای پیچیده اف ۱۴ به آمریکا.

مهمتر از همه در راستای همین تمایل به غرب ،ملاقاتهای دیپلماتیکی بین آمریکائی ها و مقامات ایرانی صورت گرفت.

تمامی این دلایل حاکی از استمرار سیاست خارجی قبل از انقلاب در بعد از انقلاب و در دوره حاکمیت لیبرالها در ایران است.

نتیجه اقدمات –۱۳ آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش آموز–

در نتیجه این فعالیتهای دولت موقت برای وابستگی مجدد ایران به غرب و آمریکا ،گروهای انقلابی مقابله مستقیم خود را با این اقدامات دولت موقت شروع کردند که اساسی ترین و محوری ترین آن حمله به سفارت آمریکا به عنوان لانه و مرکز عملیاتی جاسوسی علیه نظام ،در ۱۳ آبان سال ۵۸توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره) بود.

اشغال سفارت آمریکا پیامدهای بسیار مثبتی برای انقلاب و ایران داشت که ذیلا به آنها اشاره میگردد.

 

۱- جنگ و مبارزه قدرت بین صاحبان اصلی انقلاب و لیبرالها میبایستی در یک مقطع به نتیجه نهائی میرسیدو این نتیجه در ایستگاه اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام به دست آمد و به حاکمیت لیبرالیزم که بدنبال تحقق ارزشهای غربی ودر بستر ارتباط با آمریکا بودند،پایان بخشیدند.

۲- این اقدام سیاسی دارای بهره وری داخلی زیادی از لحاظ تقویت رهبری نظام شدو تب داخلی انقلاب را به میزان بسیار بالائی افزایش داد به طوری که حضرت امام (ره)این پدیده را در بعد داخلی انقلاب دوم یاد کردند.

ابتدا امام از دانشجویان خواستند تا گروگانها را که ابتدا ۱۵۰نفر بودندو نهایتا به ۵۲نفر رسیدند تا زمان استرداد شاه و اموالش نگه دارند.

۱۳ آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش آموز

در واقع مبارزه جوئی علیه آمریکا به عنوان یک اصل اساسی انقلاب توسط مردم پذیرفته شدو آمریکا به عنوان شیطان بزرگ نامگذاری شد.

در واقع هدف آمریکا این بود که از طریق این پایگاه جاسوسی و تماس با گروه های مخالف داخلی ،برای شکننده کردن هرچه بیشتر پایه های نظام اسلامی و نهایتا تبدیل حکومت انقلابی به یک حکومت دست نشانده طرفدار غرب مانند آنچه در کودتای ۲۸ مرداد۳۲رخداد،اقدام کند.

اما با این اقدام سیاسی میتوان ادعا کرد که مرکز توطئه ها و کودتاها در ایران بسته شد.

۳- اقدام سیاسی دانشجویان خط امام باعث شد تا سیاست خارجی آمریکا به کاملترین در جه از حقارت برسد به طوری که کارتر رئیس جمهور آمریکا در نزد افکار عمومی خویش کاملا بی اعتبار شده بود.

13 آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش آموز خلاصه ماجرای تسخیر لانه جاسوسی مقاله تسخیر لانه جاسوسی جاسوسی سال تسخیر لانه جاسوسی لانه ی جاسوسی

چه زمانی اقدامت دانشجویان باعث حقارت آمریکا شد

این حقارتها زمانی به اوج خود رسید که کارتر در اقدامات ذیل در جهت آزادی گروگانها ناکام ماند:

 

الف: توسل به کشورهای اسلامی و سازمانهای آزادیبخش و عدم توفیق آنها.

ب: توسل به نیروهای لیبرال حاکم در ایران و اعزام رمزی کلارک دادستان وقت آمریکا جهت مذاکره با اعضای شورای انقلاب از جمله شهید بهشتی که توسط امام از ملاقات و مذاکره ممنوع شدند.

ج: تهدید اقتصادی ایران و توسل به شورای امنیت و تحریم اقتصادی ایران که توسط شوروی وتو شد.

د- سرانجام اقدام غیر معمول نظامی و ماجرای طبس و رسوائی بزرگ دیگر برای آمریکا.

۴- اهمیت مثبت دیگر این واقعه سیاسی را می توان در رفع اتهام چپگرایان به آمریکائی بودن انقلاب اسلامی ایران دانست،چرا که تحلیل آنها این بود که آمریکا بخاطر جلوگیری از یک انقلاب سوسیالیستی ،انقلاب اسلامی ایران را هدایت کرده است

۵- ایران به عنوان یک نمونه از کشورهای جهان سوم به تمامی کشورهائی که در یکی از دو مدار و حریم شرق یا غرب قرارداشتند ،نشان داد که یک قدرت کوچک با تکیه بر مردم میتواند یک ابر قدرت با پیشرفته ترین و مجهز ترین سلاحها را ولو برای مدت کوتاهی مستاصل کند.

۶- این کار یک اثر فرهنگی برای محققان و پژوهشگران شد.انتشار ناگهانی اسناد لانه جاسوسی آمریکا ، مستندترین و معتبرترین اخبار و اسناد را در اختیار محققان قرارداد.

منبع: بخشایشی اردستانی-احمد-اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران-انتشارات آوای نور-چاپ اول۱۳۷۵-ص-۸۲-۸۹-۹۰-۹۱-۹۲




دانلود تحقیق

۱۳ آبان ۹۷ ، ۰۶:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید دلستان

دانلود خلاصه کتاب کوری اثر ژوزه ساراماگو ترجمه مینو مشیری


دانلود خلاصه کتاب کوری اثر ژوزه ساراماگو ترجمه مینو مشیری

خلاصه کتاب کوری اثر ژوزه ساراماگو ترجمه مینو مشیری

 

اطلاعات فایل:       فرمت فایل : ورد word و قابل ویرایش    تعداد صفحه:۱۰ صفحه

ژوزه ساراماگو، نویسنده پرتغالی، که بارها نامزد جایزه نوبل ادبیات شده بود، سرانجام ، و دیر هنگام – در سن ۷۶ سالگی– موفق شد در سال ۱۹۹۸ این جایزه را از آن خود وکشورش کند. آثار این رمان نویس و شاعر که به عبارتی رئالیسم جادویی را با انتقادات گزنده سیاسی می‌آمیزد به ۲۵ زبان ترجمه شده است.

زندگینامه ساراماگو نویسنده کتاب  کوری

ساراماگو در سال ۱۹۲۲ در نزدیکی لیسبون در خانواده‌ای تنگدست به دنیا آمد و به دلیل فقر نتوانست تحصیلات دانشگاهی‌اش را به پایان رساند. در یک آهنگری به کارمشغول شد تا بتواند به طور پاره وقت به درسش ادامه دهد.

ساراماگو نخستین رمانش« کشور گناه» را درسال ۱۹۴۷ نوشت اما ۳۵ سال انتظار کشید تا سرانجام موفقیت ادبی و شهرت در سال ۱۹۸۲ با انتشار رمان « بالتازار و بلیوندا» به سراغش بیاید.

سبک شاعرانه

ساراماگو نویسنده کتاب  کوری

سبک شاعرانه ساراماگو که تخیل و تاریخ و انتقاد از سرکوب سیاسی و فقر را با هم می‌آمیزد موجب شده است که او را به نویسندگان امریکای لاتین بویژه گابریل گارسیا مارکز تشبیه کنند. اما ساراماگو منکر این شباهت است و می‌گوید بیشتر از سوانتس و گوگول تأثیر پذیرفته است.

اثر جنجالی ساراماگو « انجیل به روایت عیسی مسیح» بود که در سال ۱۹۹۲ منتشر گردید. وزیر کشور وقت پرتغال آنچنان از این رمان برآشفت که نام ساراماگو را از فهرست نامزدهای : جایزه ادبی اروپا» حذف کرد و گفت این رمان توهین به کاتولیکهای پرتغال است و موجب تفرقه افکنی در کشور شده است . ساراماگو نیز به نشانه اعتراض با همسر اسپانیایی‌اش پرتغال را ترک گرفت و به لانساروت، جزیره ای آتشفشانی از جزایر قناری، به تبعیدی خود خواسته رفت.

فرهنگستان سوئد با ستایش از ساراماگو و اعلام اهدای جایزه نوبل ادبیات ۱۹۹۸ به وی گفت:« آثار ساراماگو با تمثیلهای ملهم از تخیل و شفقت و طعنه ما را بی وقفه وادار به ادراک یک واقعیت فرار و مبهم می‌کند.»

« کوری» یک رمان خاص است، یک اثر تمثیلی ، بیرون از حصار زمان و مکان، یک رمان معترضانه اجتماعی، سیاسی که آشفتگی واجتماع و انسانهای سر در گم را در دایره افکار خویش و مناسبات اجتماعی تصویر می‌کند.

ساراماگو تأکید بر این حقیقت دارد که اعمال انسانی در « موقعیت» معنا می‌شود و ملاک مطلقی برای قضاوت وجود ندارد، زیرا موقعیت انسان ثابت نیست و در تحول دائمی است. در یک کلام ساده، دغدغه عمده ذهن ساراماگو در این رمان فلسفی مسئله سرگشتگی انسان معاصر یا « انسان در موقعیت» است که از خلال ابعاد و لایه های مختلف و واکنشهای انان بررسی می شود.

از دیگر مایه‌های اصلی رمان نقد خشونت و میلیتاریسم، اطاعات کورکورانه ، دیکتاتوری و سیر تاریخی و فراگیر بودن آن است.

 در شهری که اپیدمی وحشتناک کوری- نه کوری سیاه و تاریک که کوری سفید و تابناک- شیوع پیدا می‌کند و نمی‌دانیم کجاست و می‌تواند هر جایی باشد، خیابانها نام ندارد. شخصیتهای رمان نیز نام ندارد

دانلود خلاصه کتاب کوری اثر ژوزه ساراماگو ترجمه مینو مشیری ژوزه ساراماگو نویسنده پرتغالی که بارها نامزد جایزه نوبل ادبیات شده بود   فرمت خلاصه کتاب ورد

دکتر، زن دکتر، دختری که عینک دودی داشت، پیرمردی که چشم بند سیاه داشت، پسرک لوچ .سبک و ساختار دشوار رمان، پس از چند صفحه، جاذبه‌ای استثنایی پیدا می‌کند.درخلال پاراگرافهای طولانی، پیچیدگی‌های روح انسان و مشکلات غامض زندگی را تداعی می‌کند.

کوری مورد نظر ساراماگو کوری معنوی است. سازماندهی و قانونمندی و رفتار عاقلانه خود به نوعی آغاز بینایی است. ساراماگو کلام پیچیده و چند پهلویش را در دهان تک تک شخصیتهای کتاب و مخصوصاض در پایان در دهان زن دکتر گذاشته است:« چرا ما کور شدیم، نمی دانم ،شاید روزی بفهمیم ، می‌خواهی عقیده مرا بدانی ، بله ، بگو ، فکر نمی‌کنم ما کور شدیم ، فکر می‌کنم ما کور هستیم، کور اما بینا، کورهایی که می‌توانند ببینند اما نمی‌بینند.»



دانلود خلاصه کتاب

۱۰ آبان ۹۷ ، ۱۴:۳۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید دلستان

دانلود خلاصه کتاب قیام و انقلاب مهدی (عج) از دیدگاه فلسفه تاریخ - خلاصه کتاب


اطلاعات فایل:خلاصه کتاب قیام و انقلاب مهدی ( ع ) از دیدگاه

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: ۱۰ صفحه

می نویسد “این کتاب که مجموعا دو بخش غیر مرتبط با یکدیگر است ، بخش یکم آن‏ با همین عنوان ابتدا به صورت مقاله‏ای کوتاه و مختصر در یک نشریه دینی‏ در تهران منتشر شد و سپس مطالبی بر آن افزوده شد و به صورتی که در چاپهای اول تا چهارم ملاحظه شده است در آمد .

اما بخش دوم که عنوان ” شهید ” دارد ، تفصیل یافته یک سخنرانی در شب عاشورای سال ۱۳۹۳ هجری‏ قمری در تهران است .

اندیشه خلاصه کتاب: قیام و انقلاب مهدی ( ع ) از دیدگاه

اندیشه پیروزی نهائی نیروی حق بر نیروی باطل، استقرار کامل و همه جانبه ارزشهای انسانی ، تشکیل مدینه فاضله و جامعه ایده‏آل و اجراء این ایده‏ انسانی به وسیله شخصیتی عالیقدر که در روایات متواتر اسلامی ” مهدی ” نامیده شده ، اندیشه‏ای است که همه فرق ومذاهب اسلامی بدان مؤمن و معتقدند . زیرا این اندیشه ، به حسب اصل و ریشه ، قرآنی است

دانلود خلاصه کتاب قیام و انقلاب مهدی (عج) از دیدگاه فلسفه تاریخ

این اندیشه بیش از هر چیز مشتمل بر عنصر خوشبینی نسبت به جریان کلی‏ نظام طبیعت و سیر تکاملی تاریخ و اطمینان به آینده ، و طرد عنصر بدبینی‏نسبت به پایان کار بشر است ، که طبق بسیاری از نظریه‏ها و فرضیه‏هافوق‏العاده تاریک است.

انتظار فرج امیدو آرزوی تحقیق این نویدکلی جهانی انسانی ، در زبان روایات اسلامی “انتظار فرج” خوانده شده و افضل عبادات شمرده شده است.

اصل انتظار فرج از یک‏ اصل کلی اسلامی و قرآنی استنتاج می‏شود و آن اصل ” حرمت یأس از روح الله ” است.

دانلود خلاصه کتاب قیام و انقلاب مهدی (عج) از دیدگاه فلسفه تاریخ

دو گونه انتظار انتظار فرج دو گونه است : انتظاری‏که سازنده و نگهدارنده است ، به گونه‏ای است که می‏تواند نوعی عبادت شمرده شود ، و انتظاری که گناه است و ویرانگر و نوعی ” ابا حیگری ” باید محسوب گردد.دانلود خلاصه کتاب قیام و انقلاب مهدی (عج) از دیدگاه فلسفه تاریخ این کتاب که مجموعا دو بخش غیر مرتبط با یکدیگر است فرمت فایل word تعداد صفحات: 10 صفحه

شخصیت و طبیعت خلاصه کتاب: قیام و انقلاب مهدی ( ع ) از دیدگاه

شخصیت و طبیعت جامعه ممکن است کسی تحولات تاریخی را یک سلسله امور تصادفی و اتفاقی یعنی‏اموری که تحت قاعده و ضابطه‏ای کلی در نمی‏آید بداند.

نظریه دیگر این است که جامعه به نوبه خود ، مستقل از افراد ، طبیعت و خصلت و سنت و قاعده و ضابطه دارد ، تاریخ آن گاه موضوع تفکر و مایه عبرت و قابل درس آموزی است‏که جامعه از خود طبیعت و شخصیت داشته باشد 

علیهذا برداشت داشتن ازتاریخ و تحولات آن، فرع بر مسأله طبیعت و شخصیت داشتن جامعه است.

قرآن و تاریخ در این که قرآن مجید تاریخ را به عنوان یک درس و یک منبع معرفت و یک موضوع تفکر و مایه تذکر و آیینه عبرت یاد می‏کند جای‏ تردید نیست .

قرآن کریم این گمان را که اراده‏ای گز افکار ، و مشیتی بی قاعده و بی‏حساب سرنوشتهای تاریخی را دگرگون می‏سازد به شدت نفی می‏کند و تصریح‏می‏نماید که قاعده‏ای ثابت و تغییر ناپذیر بر سرنوشتهای اقوام حاکم است.

قرآن کریم ، نکته فوق‏العاده آموزنده‏ای در مورد سنتهای تاریخ یاد آوری‏می‏کند و آن این که مردم می‏توانند با استفاده از سنن جاریه الهیه در تاریخ‏، سرنوشت خویش را نیک یا بد گردانند.

توجیه و تفسیر تکامل تاریخ توجیه خلاصه کتاب قیام و انقلاب مهدی ( ع ) از دیدگاه

توجیه و تفسیر تکامل تاریخ توجیه تکامل تاریخ با دو شیوه مختلف صورت می‏گیرد .

ما یکی از این دو شیوه را ” ابزاری ” و از نظری دیالکتیکی می‏نامیم . و شیوه دیگر را ” انسانی ” یا ” فطری ” می‏خوانیم .

بینش دیالکتیکی یا ابزاری بینش دیالکتیکی طبیعت بر این اساس است که : اولا- طبیعت در حرکت و تکاپوی دائم است ، توقف ویکسانی در طبیعت وجود ندارد.

دانلود خلاصه کتاب قیام و انقلاب مهدی (عج) از دیدگاه فلسفه تاریخ این کتاب که مجموعا دو بخش غیر مرتبط با یکدیگر است فرمت فایل word تعداد صفحات: 10 صفحه

خلاصه کتاب قیام و انقلاب مهدی ( ع )

ثانیا – هر جزء از اجزاء طبیعت تحت تأثیر سایر اجزاء طبیعت است و به نوبه خود در همه آنها مؤثر است .

ثالثا- تضادها و کشمکشها پایه حرکتها است ، رابعا – جدال درونی اشیاء رو به تزاید است و شدت می‏یابد تا به اوج‏ خود یعنی آخرین حد اختلاف و کشمکش می‏رسد و شی‏ء یک سره به ضد خود تبدیل می‏شود )حالت تز).

این مرحله نیز به نوبه خود ضد خویش را می‏پرورد(حالت آنتی تز) و پس از یک سلسله کشمکشها به نفی خود ، که نفی‏ نفی مرحله اول است و به نحوی مساوی با اثبات است(حالت سنتز) منتهی می‏شود .

دانلود خلاصه کتاب قیام و انقلاب مهدی (عج) از دیدگاه فلسفه تاریخ

طبیعت هدفدار نیست و کمال خود را جستجو نمی‏کند ، بلکه به سوی انهدام‏ خویش تمایل دارد ، ولی چون آن انهدام نیز به نوبه خود به انهدام خویش‏ تمایل دارد و هر نفی کننده به سوی نفی کننده خود گرایش دارد ، نفی نفی‏ که نوعی ترکیب میان دو مرحله قبل از خود است صورت می‏گیرد و قهرا تکامل رخ می‏دهد .

این است دیالکتیک طبیعت .

تاریخ  خلاصه کتاب قیام و انقلاب مهدی ( ع )

خلاصه کتاب قیام و انقلاب مهدی ( ع )

تاریخ نیز جزئی از طبیعت است و ناچار – هر چند عناصر مشکله‏اش‏ انسانها هستند – چنین سرشت و سرنوشتی دارد .

یعنی تاریخ یک جریان دائم‏ و یک ارتباط متقابل میان انسان و طبیعت و انسان و اجتماع ، و یک صف‏ آرائی و جدال دائم است. هسته اصلی این بینش دو چیز است : یکی‏ این که اندیشه مانند واقعیت خارجی وضع دیالکتیکی دارد.

یعنی اندیشه ‏محکوم اصول چهارگانه فوق است .

دیگر اینکه این مکتب تضاد را به صورت مراحل تز، آنتی تز و سنتزتعبیر می‏کند که به این ترتیب طبیعت و تاریخ همواره از میان اضداد عبور می‏کنند و تکامل ، جمع میان دو ضد است که یکی به‏ دیگری تبدیل شده است . – خلاصه کتاب

از آنچه گفتیم نتایج زیر گرفته می شود: الف- نو و کهنه در این منطق مفهوم نسلی ندارد ، بلکه صرفا مفهوم‏ اقتصادی و طبقاتی دارد .

طبقه کهن یعنی طبقه منتفع‏ از وضع موجود و طبقه نو یعنی طبقه ناراضی از وضع موجود و طرفدار دگرگونی روبنای اجتماع است ب – مراحل تکاملی تاریخ به حکم این که یک رابطه طبیعی و منطقی آنها را به‏ یکدیگر پیوسته است امکان جا به جا شدن ندارند



دانلود

۱۰ آبان ۹۷ ، ۱۳:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید دلستان

دانلود پاورپوینت در مورد ربا بهره قراردادی و بهره طبیعی – دانلود پاورپوینت



دانلود پاورپوینت در مورد ربا بهره قراردادی و بهره طبیعی – دانلود پاورپوینت

فرمت فایل :.pptx

تعداد اسلاید : ۶۰ اسلاید

قسمتی از متن :

چکیده

Øمفهوم بهره از اساسی ترین مفاهیم اقتصادی است.

Øهدف این مقاله، نقد مفهوم سازی بهره در نظریات اقتصادی متفکرین مسلمان است.

Øپرسش اصلی این است که متفکرین مسلمان چه تصویری از ربا ارائه می کنند و آن را چگونه تبیین می نمایند؟

Øروش کار عبارت است از مطالعه تطبیقی مفهوم بهره در تئوری های بهره متعارف و نظریات متفکرین مسلمان.

Øنتیجه بحث: موضوع مباحث بهره در آثار اسلامی، بهره قراردادی است. به همین دلیل، تحلیل بهره در مباحث اقتصادی متفکرین مسلمان، بیشتر حول مفهوم پول و نه سرمایه حرکت می کند.

مقدمه

Øبهره مترادف واژه ربا به کار رفته است.

Øحرمت ربا به منزله حذف نرخ بهره در نظام اقتصادی، مورد تأیید اسلام تلقی شده است.

Øحرمت ربا و حذف بهره، فصل تمایز نظام اقتصادی سرمایه داری و نظام اقتصادی مورد تأیید اسلام است.

مفهوم بهره در ادبیات اقتصادی غرب به دو شکل وارد شده است:

vبهره قراردادی

vبهره طبیعی

سوالات اصلی

 

  • بهره در ادبیات اقتصادی غرب

مفهوم بهره در تحلیل های کلاسیک به دو مفهوم کاملا مجزا از هم تفکیک می شود:

.۱بهره قراردادی

.۲بهره طبیعی

بهره قراردادی

درآمدی است که صاحب سرمایه در قراردادهای رسمی، در قبال واگذاری سرمایه خود به غیر، مطالبه می کند.

پاورپوینت درباره ربا خواری-پاورپوینت در مورد ربا، بهره قراردادی و بهره طبیعی بهره, بهره قراردادی و بهره طبیعی, پاورپوینت, پاورپوینت در مورد ربا, دانلود پاورپوینت در مورد ربا, ربا

پاورپوینت درباره ربا خواری

از نقطه نظر اقتصادی برای مالک سرمایه، بدون نیاز به انتقال آن به غیر، درآمدی مستقل از ارزش سرمایه ای، اما موثر بر آن وجود دارد.

Øنسبت بهره طبیعی به ارزش سرمایه ای است.

Øمهمترین عامل تأثیرگذار بر تصمیم گیریهای برنامه ریزی شده در نظام بازار می باشد.

ربا در فقه اسلامی

در لغت:

Øافزایش، زیادی، اضافی یا رشد و نمو

در فقه:

Øبه قراردادهای خاصی اطلاق می شود که وجه تمایز آنها با سایر قراردادها وجود نفع اضافی معین با شرایط مندرج در کتب فقهی است.

ربا در فقه

بر دو نوع است:

.۱ربای قرضی

.۲ربای معاملی

ربای قرضی

کسی جنسی یا پولی را قرض بدهد و منفعتی بیش از آنچه قرض داده، مطالبه کند.

ربای معاملی

اگر چیزی را به جنس خودش معامله کنند مانند گندم به گندم

ربای معاملی

رباالفضل

به معاوضه همزمان دو مقدار متفاوت از یک جنس یا مقادیر مساوی از دو نوع متفاوت از یک جنس مربوط می شود.

رباالنسیئه

به معاوضه غیر همزمان دو مقدار نامساوی از یک جنس یا دو مقدار مساوی از یک جنس، ولو از دو نوع متفاوت، گفته می شود.

دایره شمول ربای معاملی

  • بـرخـی از روایـات اهـل سنت، به شش کالا منحصر می کند

(۱طلا

(۲نقره

(۳گندم

(۴جو

(۵خرما

(۶نمک

  • اکثر فقها، مطلق کالاها را شامل می دانند.
  •  

مباحث بهره در متون اسلامی

.۱مباحثی که صرفا به علل حرمت ربا اختصاص دارند و اصلا وارد فلسفه وجودی آن نمی شوند

نشان می دهند که رباخواری به دلیل آثار سوء اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی در اسلام تحریم شده است و متعرض فلسفه وجودی بهره قراردادی نمی شوند.

.۲مباحثی که در مقام بیان علل حرمت ربا، به علل وجودی آن نیز می پردازد

برای توجیه حرمت ربا، از این قضیه استفاده می شود که ربا یک پدیده غیر طبیعی است.

اثبات قضیه: ربا یک پدیده غیرطبیعی است

  • روش اول:

qماهیت بحث، اقتصادی و منحصر به مفهوم پول است.

qبهره یک پدیده مرتبط با پول، نه سرمایه معرفی می شود.

qبا تبیین مفهوم پول، بحث می شود که پول نمی تواند مولد بهره باشد.

 

وجه تمایز مهم میان نظریات متفکرین مسلمان در مورد بهره با تئوری بهره در غرب:

 

متفکرین مسلمان در تبیین مفهوم بهره، مفهوم پول را محور نظریات خود قرار می دهند.

 

در تمام تحلیلهای اقتصادی، باحثین به نحوی به مفهوم بهره طبیعی نزدیک می شوند، اما به جای فرو رفتن در این مفهوم، ماهیت بحث از تحلیل اقتصادی بهره طبیعی، به تـحلیل حقوقی بهره قراردادی تغییر مسیر می دهد.

پول سرمایه بالقوه است

در قـرض ربوی از پول استفاده ای غیرطبیعی به عمل می آید.

ریشه این عقیده: نظریه «سترون بودن پول»

نظریه ارسطو:

vپول وسیله مبادله است.

vنمی تواند ارزش اضافی داشته باشد.

←بین استفاده از پول در قرض و استفاده در تجارت، فرقی وجود ندارد.

 

در اسلام:

vصاحب پول می تواند از پول، به طور مستقیم یا از طریق مضاربه، در تجارت استفاده کند.

vپول کوچکتر می تواند پول بزرگتر ایجاد کند.

           باید بین استفاده از پول در قرض ربوی و استفاده از پول در تجارت فرق می گذارد.

فرق بین تجارت و قرض

üپول در اقتصاد اسلامی سرمایه بالقوه است که به محض ترکیب حقوقی با یکی از عوامل تولید به سرمایه بالفعل تبدیل می شود.

üاسلام برای پول بازدهی به نام سود قائل است.

üوگرنه برای سرمایه بالقوه هیچگونه بازدهی قائل نیست.

کتاب ”پول و بانکداری اسلامی و مقایسه آن با نظام سرمایه داری“

uقسمتی از احکام فقهی پول به ترتیب ذیل بیان می شود:

u1- پول اعتباری از نظر فقهی و حقوقی حکم مال را دارد. به این معنا که تمام احکام حقوقی مال از قبیل تملیک و تملک، نقل و انتقال، ذمه و ضمان به پول اعتباری نیز تعلق می گیرد. پول اعتباری چنانچه به قرض داده شود دقیقاً مانند سایر اموال حقیقی «عین» آن تملیک می شود و مالکیت آن به ذمه منتقل می گردد.

u2- پول اعتباری از نظر فقهی مالی مثلی است. از اینرو ضمان آن نیز مثلی است. بنابراین چنانچه شخصی یک اسکناس هزار ریالی از کسی تلف کند باید در عرض آن هزار ریال به او مسترد دارد. همچنین اگر هزار ریال به دیگری بدهکار شود باید معادل همان هزار ریال را به او پرداخت نماید.




مشاهده و  دانلود پاورپوینت
۰۲ آبان ۹۷ ، ۱۱:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید دلستان

دانلود تحقیق در مورد اهمیت توجه به مشکلات نوجوانی


دانلود تحقیق در مورد اهمیت توجه به مشکلات نوجوانی

 

 

فهرست مطالب

  1. اهمیت توجه به مشکلات نوجوانی
  2. مهمترین مشکلات نوجوانی
  3. انحرافات جنسی
  4. دوستی با جنس مخالف
  5. انحرافات اجتماعی
  6. اختلالات روانی در نوجوانی
  7. واکنشهای سازگاری
  8. خودکشی
  9. بلوغ زودرس و دیررس
  10. شیوه‌های برخورد با مشکلات دوران نوجوانی
  11. خانواده و نوجوان
  12. رابطه افقی والدین با نوجوان
  13. راهبردهای عملی در ارتباط والدین با نوجوان
  14. عدم ایجاد محدودیت و سخت گیری شدید و همچنین خودداری از سهل گیری و آزادگذاری :
  15. ناتوانی والدین در کنترل هیجانات خود :
  16. خودداری از نظارتهای بازپرس گونه :
  17. ورود به دوران جوانی
  18. رشد جسمی دوران جوانی
  19. مشکلات مربوط به تصمیم گیری و انتخابها در جوانی
  20. ازدواج و انتخاب شغل: دو مشکل اساسی جوانی
  21. اهمیت قدرت تصمیم گیری
  22. عوامل موثر در قدرت تصمیم گیری
  23. آشنائی فرد با موضوع مورد تصمیم گیری
  24. افسردگی و قدرت تصمیم گیری
  25. اضطراب و قدرت تصمیم گیری
  26. آشنائی با روال منطقی تصمیم گیری
  27. راهبردهای عملی برای افزایش قدرت تصمیم گیری
  28. ۱۰مشکل دوره ی نوجوانی
  29. ۱- کشمکش بین استقلال و وابستگی:

۲- طغیان علیه مراجع قدرت:

۳- هویّت فردی :

– چگونگی ارضاء نیازهای جدید (جنسی):

۵-  عدم کنترل بر رفتار و هیجانات ناشی از تغییرات جسمی و روانی دوران بلوغ:

۶- ترس از آینده:

۷- دغدغه اقتصادی:

۸- تعارض بین خواسته‌های والدین و گروه همسالان:

۹- ترس و اضطراب:

۱۰- به هم ریختگی ارتباط با دیگران:

 

 

اهمیت توجه به مشکلات نوجوانی

با توجه به ویژگیهای خاص نوجوانی ، این دوران با مشکلات خاص خود نیز مواجه است. برخی از این مشکلات شیوع بیشتری داشته و گاه نیازمند مداخله کمتری هستند، اما برخی دیگر در حد یک ناسازگاری ، یک بیماری و یا اختلال روانی اجتماعی قابل توجه بوده و نیازمند اقدامات مداخله‌گرانه هستند. فراهم نبودن شرائط تربیتی مناسب ، عدم آشنائی اولیا و مربیان با نیازها و ویژگیهای نوجوان و کودکی مشکل‌دار علل اساسی بوجود آمدن مشکلات دوران نوجوانی هستند.

 

با توجه به اینکه این دوره نیز اهمیت شایان توجهی در زندگی آینده و بزرگسالی فرد دارد و بسیاری از انتخابها و تصمیمها در این دوران انجام می‌شوند، پیشگیری از بروز مشکلات و درمان آنها به توجه و تاکید فراوانی نیاز دارد. شناخت این مشکلات شاید بعد از شناخت ویژگیها و نیازهای مرحله نوجوانی اولین گام موثر در کمک به نوجوان برای داشتن یک مرحله رشدی سالم می‌باشد.

 

 

 

 

 

مهمترین مشکلات نوجوانی

افت تحصیلی

شاید بیش از همه مراحل دیگر در این مرحله افت تحصیلی مشاهده گردد. مسئولین مدارس راهنمایی تحصیلی و والدینی که فرزندانی در مقاطع راهنمایی دارند که با آغاز بلوغ و نوجوانی و تغییرات آن همراه است، معمولا چنین افتی را گزارش می‌کنند. هرچند شدت و ضعف افت تحصیلی در دانش آموزان مختلف متفاوت است، اما به هر حال و با توجه به فراوانی آن در این دوران نیاز به توجه ویژه دارد.

انحرافات جنسی

با توجه به ویژگیهای بلوغ جنسی در این دوران مشکلاتی از این قبیل می‌تواند اتفاق بیافتد. در بین انواع انحرافات جنسی ، خودارضایی شیوع بیشتری به ویژه در بین پسران داد که با کاربرد روشهای مناسب پیشگیرانه و رعایت آنها و استفاده از راهبردهای لازم (بعد از ابتلا به انحراف) قابل حل خواهد بود.

دوستی با جنس مخالف

به دنبال غلیان هیجانات و عواطف در این دوران از یک طرف و تحولات جنسی از سوی دیگر گرایش به برقراری روابط دوستی با جنس مخالف شیوع فراوانی می‌یابد. ارائه شناخت و آگاهیهای لازم به نوجوان در خصوص کنترل عواطف و هیجانات خود و جهت‌دهی سالم مفید خواهد بود.

 

انحرافات اجتماعی

با اینکه در بروز انحرافات اجتماعی عوامل مختلفی دخالت دارند، اما شرائط ویژه دوران نوجوانی مثل تمایل به توجه طلبی و استقلال شخصی ، تمایل به عضویت در گروهها و … باعث می‌شود که دوره مستعدی برای راه اندازی این انحرافات باشد. این انحرافات به صورت فرار از خانه ، انواع بزهکاری مثل دزدی ، اعتیاد و … دییده می‌شود که اکثر این انحرافات در گروه اتفاق می‌افتد.

اختلالات روانی در نوجوانی

در نوجوانی مساله بیماری روانی در آسیب شناسی نوجوانی حائز اهمیت زیادی است.

مهمترین اختلالات روانی رایج عبارتند از:

واکنشهای سازگاری

روان رنجوری ، شامل انواع اختلالات خلقی ، مثل افسردگی ، اضطراب

اختلالات روان _ فیزیولوژیک ، مثل بی‌اشتهایی روانی

اختلالات شخصیت ، مثل اختلال شخصیت هیستریک

اختلالات سایکوتیک که اسکیزوفرنی عمومی‌ترین آنهاست.

 

از میان اختلالات روانی انواع افسردگی و اضطراب فراوانی بیشتری دارد. در صورتی که اطرافیان شناخت کافی از نوجوان داشته باشند و به موقع علائم او را تشخیص دهند، با انواع روان درمانی قابل درمان خواهند بود.

خودکشی

معمولا پدیده خودکشی با سایر مشکلات دیگر مثل افسردگی ، اعتیاد و … همراه است. در هر حال تمایل به خودکشی در این دوران باید مورد توجه قرار گیرد.

بلوغ زودرس و دیررس

عوامل مختلفی چون عوامل ارثی ، طرح و ساختمان بدنی ، نوع تغذیه و سلامت جهانی ، مسائل فرهنگی از عواملی هستند که در بروز بلوغ زودرس و دیررس دخیل هستند. بلوغ چه به صورت زودرس اتفاق بیافتد و چه با تاخیر همراه باشد، نگرانیها و مشکلاتی را برای نوجوان به همراه خواهد داشت. هرچند عواقب آن هم برای دختر و هم برای پسر وجود دارد، اما بلوغ زودرس اغلب برای دختران و بلوغ دیررس برای پسران مشکل آفرین‌تر است (تاثیر بلوغ در رفتار نوجوانان).

شیوه‌های برخورد با مشکلات دوران نوجوانی

آنچه بیش از همه حائز اهمیت است، توجه والدین و مربیان به شناخت ویژگیها و نیازهای مرحله نوجوانی است. این آشنائی و آگاهی از شیوه‌های برخورد با ویژگیهای این دوره ، در گام از بروز مشکلات خاص این دوره جلوگیری خواهد کرد، یا حداقل شدت آن را تخفیف خواهد داد. در بروز مشکلات و مسائل آنچه مورد بررسی و درمان قرار می‌گیرد، تنها نوجوان و مسائل او نخواهد بود. هرچند اساس درمان را رفتارها و شرائط نوجوان تشکیل می‌دهد، اما شیوه‌های درمانی عمدتا به صورت گسترده‌تری معطوف به اطرافیان نوجوان ، خانواده و دوستان و در سطح وسیع‌تر و به صورت برنامه‌ریزی‌های کلان جامعه خواهد بود.

آشناسازی خانواده و دیگر دوستان و آشنایان در طرح ریزی برنامه‌ای برای برخورد با نوجوان برای حل مسائل خفیف‌تری چون ناسازگاریهای سطحی در بافت خانواده ، پرخاشگری ، استقلال طلبی شدید ، نوجوئی شدید ، با توجه به شیوه‌های مناسب تربیتی کافی خواهد بود. در حالی که در مورد مشکلات خاص‌تری چون اختلالات روانی این دوران مثل بی‌اشتهایی روانی که با تمایل شدید به کاهش وزن همراه است، از شیوه‌های اختصاصی‌تری چون روان درمانی و … استفاده می‌شود. در رابطه با مسائل اجتماعی چون بزهکاری ، نهادهای اجتماعی دیگری چون کانونهای اصلاح و تربیت ، مدرسه و … درگیر هستند.








دانلود تحقیق

۰۱ آبان ۹۷ ، ۱۰:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حمید دلستان