دانلودپاورپوینت درباره مطالعات اجتماعی ششم درس 22 مبارزه ایران با استعمار

فرمت فایل : .pptxتعداد اسلاید : 6 اسلاید

قسمتی از متن :

درس22مبارزه ی ایران بااستعمار

امیرکبیر

میرزا یونس معروف به میرزا کوچک فرزند میرزا بزرگ در سال ۱۲۵۷ ه. ش. در محله قدیمی استادسرا شهر رشت در خانواده‌ای متوسط و مذهبی چشم به جهان گشود. وی سنین آغاز عمر را در مدرسه علمیه حاج حسن (صالح آباد) و مدرسه جامع شهر رشت به آموختن صرف و نحو و تحصیلات دینی گذرانید. پس از آن به قزوین رفته و در مدرسهٔ صالحیه تحصیل دروس حوزوی را ادامه داد و چندی هم در مدرسه محمودیهٔ تهران به همین منظور اقامت گزید. پایه آموزش حوزوی می‌توانست وی را در سلک روحانیان درآورَد، اما حوادث و انقلابات کشور مسیر افکارش را تغییر داد و او را به راهی دیگر کشاند. میرزا کوچک‌خان دارای دو خواهر به نام های کربلایی خانم و سارا خانم و دو برادر به نام های میرزا محمدعلی خان و میرزا رحیم خان بود، که هردو بعد از میرزا وفات یافتند.

رییس علی دلواری

رییس علی دلواری دراطراف شهر بوشهر چشم به جهان گشود.رییس علی دلواری مردی شجاع بود وایمان قوی داشت.اودر تیراندازی وسوارکاری ماهر بود. با شروع جنگ جهانی اول,انگلیسی ها جنوب ایران به ویژه بوشهر راکرده بودند و پرچم خودشان را در آنجا بر افراشته بودند.رییس علی قهرمانانه با انگلیسی ها جنگید اما در یکی از این نبرد ها ,رییس علی تیر خورد وبه شهادت رسید.

مصدق ا ابتدا مخالف ملی شدن صنعت نفت بود و با پیگیری آیت‌الله کاشانی و نیروهای مذهبی او نیز تغییر روش داد.

 به گزارش فارس، عصر امروز یک‌شنبه نشست بررسی ناگفته‌های روابط دکتر مصدق و آیت الله کاشانی در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با حضور محمود کاشانی استاد دانشگاه تهران و روح الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد.

روح الله حسینیان در این نشست ضمین تشریح جایگاه اجتماعی و سیاسی آیت الله کاشانی در ایران سالهای دهه 1320 و 1330 خاطر نشان کرد: آیت الله کاشانی مبتکر ملی شدن صنعت نفت ایشان از 30 تا 32 سال تلاش خود را برای این امر اعمال کردند.

وی افزود: وقتی در سال 1325 بازداشت شد به باز پرس انگلیسی‌ها گفت وقتی آزاد شوم اجازه نمی‌دهم یک قطره نفت از گلوی شما تایی برود.

پدرش ، کربلایی محمد قربان ، آشپز و ناظر دستگاه قائم مقام فرهانی بود . مادرش ، فاطمه  ( فاطمه سلطان ) دختر استاد شاه محمد بنا اهل فرهان و شاغل در دستگاه قائم مقام بود

محمد تقی در خاندان قائم مقام و در میان فرزندان و برادر زادگان او رشد و نمو کرد . او کودکی و نوجوانی را در محیط دستگاه میرزابزرگ قائم مقام و پسرش میرزاابولقاسم قائم مقام – که هردو وزیر عباس میرزا شاهزاده اصلاح طلب ایرانی بودند – گذرانددر واقع امیر میهن دوستی و استقلال طلبی را از عباس میرزا و دو وزیر بلند آوازه اش آموخت .

امیر خیلی زود در آن محیط فضل و ادب.

و سیاست ، پیشرفت کرد و فن نویسندگی را آموخت استعداد و هوش بالای امیر از چشمان تیزبین قائم مقام پنهان نماند که سبب پیشرت های بسیاری در آینده برای امیر شد


قیمت : 1,500 تومان 

مشاهده و خرید فایل